Kategorier dette opslag er registreret under:
Personer  .  Mænd
Verden  .  Europa  .  Holland
Arbejde  .  Kultur  .  Litteratur  .  Journalistik
    .  Kommunikation  .  Massekommunikation  .  Film
DatoOpdatering
Indhold
Diskussionsforum
Send
Originalopslag fra pax Leksikon (1978-82)
Ansvarlig redaktion: Arbejderhistorie
Læst af: 32.710
: :
Ivens, Joris
Left
Rocks
2024-11-18 06:20
2024-11-13 05:59
2024-11-12 06:15

Zionismens folkemord i Palæstina er i dag et barbari, der overgår nazismens terror i Europa under 2. Verdenskrig. Palæstinenserne er i dag verdens jøder, og zionisterne deres bødler

Joris Ivens
Joris Ivens

Ivens (1898-), socialistisk filmjournalist, altid på de undertryktes side i kampen mod fascisme og imperialisme. Joris Ivens er født i Holland, hvor faderen ledede et firma for fotografiske artikler. Efter militærtjeneste studerede han fototeknik i Berlin og blev i slutningen af 1920'erne et internationalt filmnavn med kortfilmene «Broen» og «Regn», som hurtig blev regnet som del af den samtidige poetiske realisme.

I 1932 var han i Sovjetunionen, i 1933 lavede han strejkefilm i Belgien og i 1937 lavede han en af de mest kendte film fra den spanske borgerkrig «Spansk Jord». Året efter lavede han under titlen «400 millioner» en reportage fra Kina om modstandskrigen mod Japan. I 1940-44 var han i USA og arbejdede med produktion af beredskabsfilm. Han drog derefter til Indonesien og Australien og i 1946 kom filmen «Indonesien kalder». I en periode frem til 1950 arbejdede han med folkedemokratiske propagandafilm i Bulgarien, Polen, Tjekkoslovakiet og Østtyskland. I 1957 var han atter i Kina og lavede «Før foråret» og «600 millioner er med dig» - en reportage om de store demonstrationer der fandt sted i Kina mod den britiske invasion af Libanon. Derefter rejste han til Cuba, hvor han lavede to film for det cubanske filminstitut. I løbet af 1963-64 lavede han tre film fra Chile med titlerne «Valparaiso», «Det lille cirkus» og «Sejrstoget».

Fra 1965 var han at finde i Vietnam, hvor hans filmarbejde var koncentreret om mobilisering mod USA's aggression. Han medvirkede også i kollektivfilmen «Loin de Vietnam» i 1966 og præsenterede i 1967: «17. breddegrad - Vietnam i krig» - en to timer lang dokumentation om folkekrigens principper omsat i praksis. Året efter lavede han en tilsvarende helaftens dokumentarfilm i Laos: «Folket og dets våben». I begyndelsen af 70'erne var han atter i Kina og bidrog i væsentlig grad til udviklingen af kinesisk dokumentarfilm. Resultaterne af årene i Kina blev præsenteret i 1976: Et 12 timer langt epos om folket, politikken, dagliglivet og samfundet i Kina. Værket fik titen «Hvordan Yukong flyttede bjergene». Filmen satte publikumsrekorder i biograferne i Paris og London. Den blev lavet i samarbejde med Marceline Loridan, efter en personlig invitation fra Chou En-Lai.

Joris Ivens - med rette kaldet Den flyvende Hollænder - har i over 50 år været et forbillede for progressive filmfolk over hele verden. Hans arbejde har i en særlig grad formået at forene realistisk filmjournalistik og socialistisk information med poetisk brug af filmiske udtryksmidler - særligt montage og kommentarer. En væsentlig del af materialet omkring hans betydelige arbejde findes i filmmuseet i Amsterdam.

J.E.H.

Litteratur

Filmavisa 1/1977, 1-2/1978, 3/1978.
J. Ivens: The camera and I, New York 1974.